همه چیز درباره فرش همدان
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش همدان از روستاهای ایرانی در منطقه کوهستانی همدان در غرب ایران می آیند. این منطقه محل زندگی صدها روستا است. هر روستا سنت بافندگی خاص خود را دارد که الگوهای طراحی دقیق مورد استفاده را تعیین می کند. نام بیشتر فرش های این منطقه از محل پیدایش آن‌ها است. بهترین فرش های این مناطق به نام خود فروخته می شود. فرش های های ساده تر، اصطلاح عمومی همدان را به اشتراک می گذارند. شهرهای بزرگ منطقه فرش همدان ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ و اسدآباد هستند.

فرشهای همدان شامل فرشهای شهرهای فوق و همچنین فرشهای نواحی بی بیک آباد، حسین‌آباد، درگزینه، اینگلاس، کاسوین، مزلقان و برچالو می‌شود.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن

شهر همدان

شهر همدان

هَمِدان، هَمَدان یا به گویش محلی هِمِدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید. همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد.

همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. با این حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی یکی از شهرهای فرهنگی و گردشگری کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است. آرامگاه بوعلی‌سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود.

تاریخچه شهر همدان

تاریخچه شهر همدان

همدان در روزگار، ماد، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. همدان به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران، از پیشینه چند هزار ساله‌ای برخوردار است. پیش از آمدن اقوام آریایی، شهر همدان از زیستگاه‌های اصلی قوم کاسیان به‌شمار می‌آمده‌ است. در کتیبه‌های آرامی نو آشوریی (هزارهٔ دوم قبل از میلاد) از آنجا به عنوان یکی از ایالات کارکاشی (قوم کاسیان) یاد گردیده و آمده‌است که تیگلات-پیلسر یکم، شاه آشور این شهر را در ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد فتح کرده‌است. 

در مورد زمان و چگونگی احداث و نام بنیان‌گذار شهر همدان بین روایت‌های مورخین و جغرافی دانان یونانی و همچنین مابین مورخین اسلامی اختلاف‌نظر وجود دارد. به گفتهٔ هرودوت این شهر را نخستین شاه ماد دیاکو بنیان نهاده‌است. در حمله اعراب، شهر همدان پس از سقوط نهاوند به دست مسلمانان افتاد و چندان اهمیت و اعتبار داشت که اعراب گشودن آن را پس از فتح نهاوند، بزرگ‌ترین پیروزی خود بر ساسانیان شمردند.

ویژگی فرش همدان

ویژگی فرش همدان

بافندگی فرش همدان

فرش های همدان معمولاً بر روی بافندگی عمودی بدون استفاده از طرح برای نقش و نگار بافته می شوند.

پایه فرش همدان

زیربنای این فرش ها امروزه پنبه‌ای است، اما فرش های همدان‌ پیشین (قبل از 1915) دارای پایه‌های پشمی و معمولاً روی زمینه‌ای شتری‌رنگ بوده‌اند. به جز فرش همدان از ناحیه کاسوین، پایه های همدان تک بافت است. پشت فرش های تک پود دارای هر تار دیگری است که در عرض فرش نمایان شده است که طرحی متمایز از خطوط به راحتی مشخص در سراسر فرش را ارائه می دهد.

گره های فرش همدان

گره مورد استفاده گره ترکی یا Ghiordes است که یک گره متقارن است. فرش های ایرانی تبریز نیز از این گره استفاده می کنند. این ممکن است عجیب به نظر برسد زیرا بیشتر فرش های ایرانی از گره ایرانی یا نامتقارن استفاده می کنند. این را می توان به این دلیل توضیح داد که تبریز در نزدیکی همدان قرار دارد و زمانی پایتخت امپراتوری عثمانی (ترکیه) بوده است. جمعیت غالب مردم ترک هستند. بنابراین هر دو فرش بافته شده در منطقه تبریز و همدان از گره ترکی یا متقارن استفاده می کنند نه گره فارسی یا نامتقارن. (فرش ترک باف توری بسیار کمیابی وجود دارد که هنوز از گره متقارن آن استفاده می کند.) گاهی اوقات می توان از موی شتر برای شمع استفاده کرد. هنگامی که از پشم استفاده می شود کیفیت آن از درشت تا متوسط متغیر است.

رنگ های فرش همدان

پالت رنگی تقریباً همه فرشهای همدان شامل رنگ‌های اصلی با زمینه‌های عاجی، قرمز، آبی یا قهوه‌ای است. آنها معمولاً بسیار رنگارنگ هستند.

طرح های فرش همدان

اندازه های فرش همدان

فرشهای روستایی مانند فرشهای همدان در اندازه‌های سودمند (اندازه‌های کوچکتر و رانر) بافته می‌شوند. فرش هایی به اندازه اتاق اما در میان بافت های روستای بی بیک آباد و کبودرآهنگ یافت می شود. به پایان می رسد وجه تمایز بسیاری از فرشهای همدان، بافت یک لبه یا گلیم باریک در پایین فرش با حاشیه‌های ساده در بالای فرش است. کناره ها معمولاً ابری از پشم با یک طناب است.

طرح های فرش همدان

طرح‌های این فرش‌ها می‌تواند مستطیل (بیشتر نقوش هندسی و نقوش زاویه‌دار) یا منحنی (اغلب نقش‌های گلدار پیچیده‌تر) باشد و برخی می‌توانند هر دو عنصر را داشته باشند. اکثر فرش های همدان به صورت مستطیل هستند. در زیر برخی از عناصر رایجی که در این فرش ها یافت می شود ذکر شده است. برخی از تغییرات برگ بلوط نیز به عنوان عنصری رایج در این فرش ها دیده می شود.

طرح هراتی

الگوی هراتی که به نام روستای هرات نامگذاری شده است، قبل از جنگ جهانی دوم بسیار رایج بود.هراتی از یک گل سرخ تشکیل شده است که توسط یک الماس با نخل های کوچک در نقاط آن احاطه شده است. برگ های منحنی، مخروطی، دندانه دار که شبیه ماهی (ماهی) هستند، طرح را تکمیل می کنند.

طرح دوتایی

برخی از اشکال طراحی دوتایی نیز رایج است. این یک طرح قلاب دار است که معمولاً به صورت طرح تکراری یا سراسری یافت می شود.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن

 فرش های همدان

جمع بندی

همدان یک اصطلاح جمعی برای انواع فرش های بافته شده در منطقه اطراف همدان  است. فرش های همدان بافته شده در روستاها و شهرهای اطراف شهر ممکن است بسیار متفاوت باشد. چه الگو، چه کیفیت و چه تراکم گره ، تقریباً هر چیزی ممکن است. فرش های نفیس این منشاء فرش به عنوان مثال حسین آباد یا نهاوند است. ویژگی های ساده تری را اساساً می توان در اصطلاح فرش همدان یافت.

در حالی که قبلاً از نخ دست‌کوب برای تمامی فرش‌های همدان استفاده می‌شد، امروزه از نخ‌های تولیدی صنعتی برای انواع فرش‌های مقرون به صرفه‌تر نیز استفاده می‌شود. در این مواقع از رنگ های ظریف کمتری برای رنگرزی نخ استفاده می شود. به این دلایل، انتخاب درست مهم است. الگوی شناخته شده هراتی و رنگ های کلاسیک مانند آبی و قرمز غالب است. اولی به طور سنتی از گیاه نیل و دومی از خرچنگ رنگرز که در ایران بسیار استفاده می شود تهیه می شود. نقوش هندسی در گره زنی غالب است. با این وجود، نقش‌های گل‌دار روی فرش‌های همدان نیز دیده می‌شود.

به خصوص فرش های قدیمی منطقه همدان از شهرت خوبی برخوردار است. چون روی تار پنبه ای گره زده می شدند، به آنها شهرباف می گفتند که ترکیبی از دو واژه شهر و گره است. متأسفانه این فرش ها به ندرت یافت می شوند. اصولاً فرش‌های این منشاء، فرش‌های روزمره هستند که به ویژه به استحکام خود زبانزد هستند.

مطالب مرتبط:





:: برچسب‌ها: بافندگی فرش همدان، گره های فرش همدان، رنگ های فرش همدان، اندازه های فرش همدان، طرح های فرش همدان ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: